Els reis de les xarxes
Delphine de Vigan alerta a la seva novel·la Los reyes de la casa sobre l’alienació que implica una cultura digital basada en la immediatesa i la cerca de reconeixement. Escenari on els populismes troben el seu hàbitat natural i creen comunitats de fidels que, com en el cas de l’agitador espanyol Alvise Pérez o l’exitós youtuber xipriota Fidias Panayiotou (n’hi ha d’altres a Txèquia), els permeten obtenir una acta d’eurodiputat sense programa electoral ni arguments sòlids per governar. Amb ells hi ha els enginyers del caos (Da Empoli) que els procuren els mitjans per arribar a un públic ampli i captar els seus devots. La seva capacitat d’influencers creix a mesura que decreix la dels referents tradicionals (polítics, pares, intel·lectuals).
Ja fa temps que tots portem el saber a la butxaca i que allò que abans preguntàvem a professors o experts, ara ho dirigim cap a Mr. Google, a l’influencer de torn o al xat GPT. Alguns són intel·ligents i creatius, ens animen a llegir, cuinar, investigar, practicar esport o desenvolupar hobbies artístics. Però, també n’hi ha que emmascaren la realitat, esborrant les dificultats, difonent mentides i estigmatitzant cada vegada a més sectors de la població… Segueix llegint