Desdigitalització de les aules
En coherència amb la nostra posició respectes a les polítiques de digitalització de les aules del departament d’Educació que es recullen en el nostre manifest hem plantejat una campanya per mostrar la nostra disconformitat i la nostra demanda d’una educació amb menys pantalles i hem redactat 3 documents per entrar a registre a l’escola o institut: un de privacitat, un altre de salut i el de llibres:
Instàncies online al departament per demanar més llibres i menys pantalles:
– El de privacitat digital. Demanes protegir les dades. Tria: edat < 14 anys o edat 14+.
– El de salut. Demanes que els dispositius digitals no siguin lesius. Tria: infantil/primària o secundària.
– El de llibres: demanes que tornin els llibres i el suport en paper. Tria: infantil/primària o secundària.
Usar el B.O.E. i les evidències científiques per fonamentar les reclamacions és molt bona pràctica.
Ets lliure d’entrar a registre de l’escola qualsevol cosa, estan obligats a registrar-ne l’entrada i a respondre’t.
Si no et vols complicar, registra l’entrada dels documents (omplerts amb les dades!). És molt fàcil, fas dues còpies iguals del que vols entrar i les portes a secretaria. A secretaria et segellaran les dues còpies i els posaran el número de registre a les dues (per exemple 12-2024). T’entregaran una còpia a tu i es quedaran l’altra. Són 5 minuts, sense discutir amb ningú ni complicacions. Et respondran per email en adreça oficial. No acceptis respostes de paraula.
Pots ajuntar els documents/formularis si vols, però aconsellem fer cada document per separat perquè així han de respondre cada document per separat. A més, amb un format curt, surten les demandes en el full segellat (i si és a la primera plana, millor).
Per qualsevol dubte aquí et podem ajudar!! Entra al grup de Telegram i busca el subgrup de Dubtes documents d’Objecció
PREGUNTES FREQUENTS
Qui fa el currículum de cada centre escolar?
El claustre de professors del centre.
Tal com diu la LOE 2/2006. Article 129.b (competencies del claustre de professors) :
“b) Aprovar i avaluar la concreció del currículum i tots els aspectes educatius dels projectes i de la programació general anual.”
En quin document queda recollit el currículum del centre? On es pot trobar?
Trasncrit de la web https://educacio.gencat.cat/ca/arees-actuacio/centres-serveis-educatius/projectes-centre/projecte-educatiu-centre:
“El projecte educatiu de centre (PEC) és un document que inclou els trets d’identitat del centre, els principis pedagògics, els principis organitzatius i el projecte lingüístic.
En aquest document s’especifiquen els valors, els objectius i les prioritats d’actuació del centre, la concreció dels currículums que s’imparteixen i el tractament transversal en les àrees, matèries o mòduls de l’educació en valors i altres ensenyaments.
En els centres públics, el PEC l’elabora el claustre, a iniciativa del director. En els centres privats concertats, el titular del centre aprova el PEC, escoltat el consell escolar
Els centres públics i els centres privats concertats han de disposar de projecte educatiu, d’acord amb el que estableix la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació. Es pot consultar al web de cada centre educatiu.”
On puc trobar els continguts que els fan estudiar a l’escola?
Hi ha un llistat de “sabers” comú (poc concret) per a totes les escoles que es troba a la web: https://projectes.xtec.cat/nou-curriculum/sabers-de-leducacio-basica/ on es llisten els sabers agrupats per cicles (infantil, inicial: 1r-2n, mitjà: …, ESO 1r-2n, ESO 3r-4t) .
També hi ha el llistat comú (poc concret) de les competències específiques i les transversals agrupats per cicles (infantil, inicial: 1r-2n, mitjà: …, ESO 1r-2n-3r, ESO 4t) .
Tot és molt vague i parafrasejant Keir Bloomer, un dels arquitectes del sistema de competències: “El problema es que no vam deixar prou clar que les competències són l’acumulació de coneixements. Sense coneixements no pot haver-hi competències.”
https://www.thetimes.com/uk/article/what-went-wrong-with-the-scottish-education-system-7qq8hbzlm
El corpus de coneixements (continguts) que ensenya cada escola (ex: multiplicació d’una xifra a 2on primària) són al PEC de l’escola.
Les escoles han de tenir els continguts (per curs) que ensenyen definits al PEC (Projecte Educatiu de Centre) i el PEC disponible de manera lliure a la seva web.
On puc trobar els continguts que els fan estudiar usant eines digitals a l’escola?
Les escoles han de tenir els continguts (per curs) que ensenyen definits al PEC (Projecte Educatiu de Centre) i el PEC disponible de manera lliure a la seva web.
Concretament, els ensenyaments digitals (i usos digitals) estaran l’EDC(Estratègia Digital de Centre) dins del PEC. Tal com exposa el departament (https://educacio.gencat.cat/ca/departament/publicacions/colleccions/pla-educacio-digital/estrategia-digital-centre/index.html )
“Els objectius de l’EDC es poden agrupar en cinc àmbits, que tenen com a fita el màxim assoliment de la competència digital de l’alumnat, del professorat i del centre:
-
- Assoliment de la competència digital
-
- Planificació estratègica i organització
-
- Metodologies didàctiques i innovació
-
- Inclusió digital i de gènere
-
- Seguretat i protecció de dades”
Per tant, mireu-vos el document PEC i el EDC i comproveu si l’escola compleix la seva pròpia normativa. Plantegeu queixes si el que hi diu no és correcte o no s’adiu amb els drets dels vostres fills. Ha de concretar les eines que es faran servir, temps i motius.
En cas de que a la web de l’escola no hi hagi el PEC o el PEC no contingui l’EDC o similar (ex:incompliments de LOPD), reclameu-los per email a l’escola. Si no us l’entreguen i el pengen en uns dies, informeu a inspecció i demaneu que inspecció us els passi.
Per a què serveix entrar una demanda per registre a l’escola?
Serveix per a expressar el que els vulguis dir, demanar o informar de manera fefaent, és a dir que no s’ho endugui el vent o que et donin ara una excusa de paraula i tal dia farà un any.
L’Estratègia Digital de Centre què és?
És el document on es concreten els ensenyaments digitals.
Trasncrit de la web: https://educacio.gencat.cat/ca/departament/publicacions/colleccions/pla-educacio-digital/estrategia-digital-centre/index.html
“L’EDC defineix i concreta les línies d’actuació d’un centre que fan possible que docents, alumnat i centre assoleixin la competència digital. Per aconseguir aquesta competència digital, l’EDC comprèn tots els àmbits del centre: organitzatius, metodològics, curriculars i comunicatius, els quals s’han de veure necessàriament implicats i, si escau, transformats, des d’una perspectiva d’innovació i de millora contínua.”
On puc trobar l’Estratègia Digital de Centre ?
Transcrit de https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/DOIGC_Projecte.pdf
“La legislació vigent estableix que tots els centres elaborin els seus documents de gestió, com a eines eficaces que els han de permetre un exercici responsable de l’autonomia reconeguda. Aquests documents són els següents:
– El projecte educatiu del centre (PEC), que inclou el projecte lingüístic (PL) i l’estratègia digital de centre (EDC).
– Les normes d’organització i funcionament del centre (NOFC). El projecte de direcció (PdD).
– La programació general anual (PGA).
– L’avaluació de l’assoliment dels objectius previstos en la PGA, recollits en la memòria anual (MA) corresponent.
Els centres públics han de publicar els documents actualitzats de gestió que es detallen a continuació, de manera accessible, al web del centre i a la resta de sistemes d’informació interns:
– El projecte educatiu del centre (PEC), que inclou el projecte lingüístic (PL) i l’estratègia digital de centre (EDC).
– Les normes d’organització i funcionament del centre (NOFC).
La resta dels documents han d’estar disponibles per a la comunitat educativa, però no són de caràcter públic, perquè poden contenir dades sensibles. “
On puc obtenir més informació dels documents de centre?
Més informació dels documents del centre:
https://educacio.gencat.cat/ca/arees-actuacio/centres-serveis-educatius/centres/organitzacio-gestio/doigc/
Quina diferència hi ha entre entrar per registre d’entrada una demanda o enviar-li un email de l’escola?
El registre d’entrada és un mecanisme de registre de qualsevol documentació que entregues a l’escola: l’administratiu encarregat et segellarà l’original i la còpia (que t’entregarà) de manera que hi ha una prova directa de que has entregat allò (se li assigna un codi numerat per exemple: 2/2024 i es posa la data d’entrada). En cas de que sigui una demanda que s’hagi de respondre, la data d’entrada és l’inici del termini per a respondre.
Quines altres maneres tinc de fer arribar a l’escola el que vull expressar?
N’hi ha d’altres maneres com a portar la teva demanda al Consell escolar del centre o a l’afa per a que el president de l’afa la dugui al Consell escolar del centre.
Aquestes opcions tenen diversos problemes, els dos problemes principals són:
-
- No hi ha cap garantia que els teus representants de les famílies al consell escolar o el president de l’afa (que està al consell escolar) jutgin les teves demanades adients i per tant dignes de ser defensades al consell. Sol passar que el consell escolar i la direcció són de la mateixa corda en tots els temes.
Les sessions del consell escolar es celebren a porta tancada i per tant no hi seràs quan discuteixin la teva demanda. Només rebràs com a molt una còpia de l’acta (o només te la deixaran llegir). Durant la discussió pot passar de tot, inclòs que s’ometi informació/fets o que es donin per realitzats processos que no s’han dut a terme.
Molt bé, he entrat els documents per registre. I ara què?
Just després d’entrar als documents, truca al Síndic de Greuges i exposa el teu cas i demana mediació (registra-hi una queixa). L’escola t’ha de respondre. Les públiques tenen fins a 3 mesos de termini de resposta. Si no responen en un termini raonable (menys d’un mes), queixat al síndic. Si responen excuses, fes una queixa a inspecció escolar.
La llei de prevenció de riscos laborals és obligatòria a les escoles?
La llei de prevenció de riscos laborals (llei 31/1995) obliga explícitament a les escoles a protegir els seus treballadors (els mestres), però no parla explícitament dels seus alumnes. Per sentit comú i per interès superior del menor* les escoles tenen l’obligació de vetllar pels seus alumnes menors d’edat però com que no ho diu explícitament la llei, hi ha escoles que neguen aquest dret de salut als seus alumnes. Recordem que cada norma de prevenció de riscos s’ha establert després de sentències judicials on es falla que ha sigut les pràctiques ara prohibides el que ha causat la lesió/malaltia al treballador.
*Convención sobre los Derechos del Niño. ARTÍCULO 3 (ratificat, BOE-A-1990-31312)
1. En todas las medidas concernientes a los niños que tomen las instituciones públicas o privadas de bienestar social, los tribunales, las autoridades administrativas o los órganos legislativos, una consideración primordial a que se atenderá será el interés superior del niño.
Inspecció escolar, què inspecciona?
Inspecció escolar inspecciona que les escoles (el que imparteixen i com ho imparteixen) compleixin les normatives que deriven i completen la LOE (BOE 2/2006). Aquestes normatives a què estan sotmeses que instecció vigila són:
-
- LLEI 12/2009, del 10 de juliol, d’educació.
-
- DECRET 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius.
-
- DECRET 21/2023, de 7 de febrer, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació infantil.
-
- DECRET 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica.
En d’altres coses que no surtin en aquest llistat, es posar-los en un compromís. Poseu-los en el compromís i que es mullin: és l’única manera d’avançar.
Em volen fer comprar un ordinador/tablet/ipad a l’escola. És legal, m’hi puc oposar?
Pagar és voluntari. L’educació és gratuïta per llei. Si et volen fer comprar una andròmina digues (per escrit) que t’aculls a la gratuïtat de l’ensenyament i cita l’article 5 de la Llei 12/2009 d’Educació:
Article 5. Ensenyaments obligatoris i ensenyaments declarats gratuïts
1. Són ensenyaments obligatoris els compresos en l’educació bàsica, que inclou:
a) L’educació primària.
b) L’educació secundària obligatòria.
2. Són gratuïts i universals els ensenyaments següents:
a) El segon cicle de l’educació infantil.
b) L’educació primària.
c) L’educació secundària obligatòria.
d) Els programes de qualificació professional inicial.
e) La formació professional de grau mitjà.
A la meva escola ens van dir que faríem servir portàtils de manera puntual (1 hora a la setmana) però els alumnes m’expliquen que es fa servir molt més. Què puc fer?
Cada escola és un món i tots els centres escolars que depenen de la Generalitat han de complir la normativa que imposa la Generalitat. Així que el que has de fer és:
-
- Descarrega’t el Projecte Educatiu de Centre (PEC) de la web del centre. Això és un document imprimible que defineix tot el que s’ensenya a l’escola, què s’hi fa servir i temps. És obligatori que tinguin el PEC a la web. Si no el tinguéssin, avisa a l’escola que vols el PEC i no l’has trobat a la web i dona’ls uns dies (un email de cortesia). Si després d’una setmana encara no han penjat el PEC a la seva web, posa una queixa a inspecció reclamant el PEC.
-
- Dintre del PEC hi ha el Pla Digital de Centre (PDC), forma part del PEC. AL PDC es llista les eines, les assignatures, les hores d’ús i els continguts que s’ensenyen. Si passés que el PEC no conté el PDC, doncs primer reclama a l’escola el PEC complert (incloent el PDC). Si no te’l donen, posa una queixa a inspecció.
Un cop tinguis el PDC, si la realitat difereix del document reclama a l’escola que compleixi el seu propi document.