
MANIFEST DE LA PLATAFORMA AIXECA EL CAP
En la darrera dècada l’ús dels telèfons intel·ligents entre els menors ha augmentat molt, i s’ha anticipat l’edat de tinença del primer dispositiu als 10 – 12 anys. Així mateix, l’entrada de pantalles a les llars i els centres educatius (tablets, ordinadors, consoles, etc) s’ha incrementat i generalitzat. Els sectors econòmics interessats i les institucions han impulsat i desplegat polítiques de digitalització, consistents a introduir l’ús de les noves tecnologies en gairebé tots els aspectes de la vida social i econòmica. Amb la inestimable ajuda dels mitjans de comunicació, s’ha vertebrat i difós un discurs hegemònic que ressalta la necessitat i els suposats múltiples beneficis de la digitalització, vinculant-la directament amb les idees de progrés i creixement econòmic.
En l’àmbit educatiu per exemple hem presenciat la implementació en tots els nivells, de dispositius digitals, d’entorns virtuals (com Google Workspace) –on el respecte a la privacitat de les dades dels infants no està garantida–, d’aplicacions “educatives” i de formacions docents. Sovint s’han aplicat aquests canvis obviant la reflexió i el debat, i sense tenir evidències que l’aprenentatge escolar millori o com a mínim no en surti perjudicat. Cal ser conscients que el procés de digitalització està liderat per grans empreses tecnològiques l’objectiu principal de les quals és obtenir beneficis econòmics, no millorar la vida de les persones. Aquestes empreses constitueixen un lobby que condiciona les polítiques que desenvolupen les institucions. Si l’interès suprem fora el benestar, la salut, i la formació consistent d’infants i joves, qualsevol procés de canvi hauria de ser mesurat i monitoritzat amb rigor i tota innovació hauria d’estar estrictament regulada i adaptada als menors.
Des de l’àmbit científic s’ha produït en l’última dècada una gran quantitat d’estudis que apunten efectes perjudicials de l’ús d’aquesta tecnologia en infants i adolescents: s’ha constatat un increment de les addiccions1 (als mateixos telèfons intel·ligents, a la pornografia, videojocs, aplicacions com tik tok, instagram o snapchat, jocs online, apostes, etc.); una ampliació de problemàtiques associades a l’assetjament (ciberbullying)26; un increment dels malestars i malalties mentals2,3,25,27 (ànim baix, ansietat, depressió…) i del nombre de suïcidis3 (principal causa de mortalitat d’aquest col·lectiu d’edat); un augment del sedentarisme i l’obesitat4, de malalties oculars5 i dels trastorns del son6,12. Molts indicadors suggereixen que aquest ús ubic dels dispositius digitals influeix negativament en els processos d’aprenentatge de la lectoescriptura7,8, en la capacitat de memòria i de concentració dels infants i adolescents6, 9,10, i en la seva percepció de l’esforç i temps requerit per realitzar un aprenentatge significatiu 11,12. Els estudis indiquen a més a més que el tipus d’ús que es fa d’internet està molt relacionat amb la classe social i el nivell educatiu27,28 i, per tant, l’augment de les desigualtats socials29, la segregació escolar i la baixada del nivell educatiu que s’han produït a Catalunya en els últims temps30, estarien contribuint a accentuar els efectes perjudicials de l’ús d’internet en adolescents, en lloc de reforçar els que puguin ser positius.
Així, en base a les citacions anteriors, és evident que aquesta promoció precipitada del consum i de l’ús desbocat de dispositius i aplicacions tecnològiques en la vida dels menors no s’hauria d’haver produït. A les escoles i instituts, la implementació de la digitalització i la introducció de mòbils, tablets i chromebooks sense una recerca pedagògica prèvia i sense tenir en compte el principi de precaució, ha estat doncs una greu falta de responsabilitat per part del Departament d’Educació, tal com els desastrosos resultats dels darrers informes PISA semblen corroborar.
Cal afegir a les anteriors consideracions que l’ús d’internet mitjançant mòbils i altres dispositius comporta que infants i joves entrin molt fàcilment en contacte amb continguts inadequats per a la seva edat. En el cas concret de la pornografia en línia, els infants estan accedint-hi a edats tan primerenques com als vuit anys13 – quan encara no han experimentat ni tan sols el despertar sexual -, i la introducció en un univers masclista i sovint violent20, de profunda desigualtat entre homes i dones14, els genera un xoc emocional. Aquestes experiències es produeixen en un moment maduratiu de molta vulnerabilitat, en què les neurones mirall estan en ple funcionament i el còrtex prefrontal no és prou madur per autoregular la conducta15. Hi ha el risc de què en els nois, pel fet d’ establir la connexió del propi plaer amb el visionat de violència i humiliacions de nenes i dones, es bloquegi el desenvolupament de capacitats emocionals com l’empatia. De fet, els informes de diversos hospitals i institucions constaten un increment de les agressions sexuals perpetrades per menors i en grup, tant a Catalunya16,17, a Espanya, i a d’altres països com el Regne Unit i França. Per aquests motius, professionals de la judicatura18, de la medicina, de la psicologia i altres experts19 han aixecat la veu d’alarma i han exigit que s’impedeixi l’accés dels menors a la pornografia, accés fins ara lliure per la irresponsabilitat dels representants polítics i pels interessos de la industria pornogràfica.
D’altra banda, de forma generalitzada i continuada, les nenes i noies adolescents experimenten – a internet, a les xarxes socials i altres espais – una forta pressió en forma d’hipersexualització i cosificació21, 22. Aquests estímuls les porten sovint a pensar que allò que la societat espera d’elles té més a veure amb el seu cos que amb la seva personalitat i capacitats. Es mostra a les noies vies d’entrada fàcils a la prostitució (only fans, webcams, sugar daddys), a benefici d’un sector de negocis milionari que comercialitza els cossos de nenes i dones. Diversos estudis relacionen l’exposició de les noies a aquests entorns amb efectes com ara confusió, inseguretat, estat d’ànim baix, disminució de l’autoestima, autolesions, trastorns de l’alimentació o pertorbació del desenvolupament de la seva sexualitat 23, 24, 25, 27 . Podem fixar-nos només en un indicador: els intents de suïcidi en adolescents són protagonitzats en un 95 % per noies3.
És per tant evident que els aprenentatges que infants i joves fan en la seva vida virtual, a partir de missatges que circulen de forma subterrània sense coneixement i supervisió dels adults, sabotegen els esforços en educació per la igualtat que es fa des de les famílies, centres educatius i altres institucions.
Arribats a aquest punt, en un nombre creixent de països s’estan frenant aquestes derives liberalitzadores aplicant regulacions. S’ha començat a limitar l’ús personal i escolar dels dispositius tecnològics, i l’accés a determinades plataformes i xarxes per part de menors, establint un paral·lelisme lògic amb eines o substàncies que són legalment accessibles només per als adults (tabac, alcohol, conducció de cotxes etc), o fins i tot amb el dret a sufragi en les eleccions a partir de la majoria d’edat. En particular, ja hi ha països que estan prohibint l’entrada dels mòbils a escoles i instituts (Itàlia, França, Suècia, Països Baixos, Grècia, Romania…), i altres han fet o estan fent marxa enrere en la digitalització de les escoles (Suècia, França…). Països punters a nivell de noves tecnologies estan limitant de manera estricta l’accés a aparells, xarxes, videojocs o plataformes (Xina, Hong Kong, Itàlia…). Així mateix, sembla que la Comissió Europea i alguns països membres estan posant, finalment, fil a l’agulla per obligar les plataformes de pornografia a verificar de forma eficaç l’edat dels usuaris. Als Estats Units, una àmplia demanda col·lectiva dels estats, i el mateix Senat, està acusant les empreses de les xarxes socials com Meta (Facebook i Instagram) de provocar danys als menors, de forma conscient i deliberada. França vol regular, a més a més, l’activitat dels influencers.
A totes les consideracions anteriors sobre els efectes emocionals i intel·lectuals en menors, cal afegir una reflexió sobre l’explotació a la que estan sotmesos grups de població en països de la perifèria capitalista per tal de produir aquesta tecnologia. És el cas de les mines de cobalt i coltan del Congo31 (on infants i adults són esclavitzats, i les dones víctimes de violacions sistemàtiques). De fet, la tecnologia digital i el recanvi continu de mòbils i portàtils és la causa de la generació d’una quantitat colossal de residus, i del dispendi de recursos minerals32, d’energia i d’aigua per mantenir els servidors necessaris per a l’ús d’internet i de la IA33, 34. El món virtual és molt més material del que ens han volgut fer creure, no té alternatives “verdes”, i està contribuint de manera significativa al canvi climàtic, a la pèrdua de biodiversitat, a la contaminació i a l’esgotament de recursos en el planeta que deixem als nostres infants.
Aixeca el cap, plataforma per un ús responsable i regulat de les pantalles, neix, en aquest context, de la inquietud d’un grup de mares, professionals de l’àmbit de l’educació i altres persones, per tal de posar al centre la salut física i mental dels infants i adolescents davant d’aquesta onada digitalitzadora generada pel sistema econòmic, que titlla de reaccionària tota demanda de debat i rigor per part de les famílies i de la ciutadania en general. La plataforma té la voluntat d’incidir en la regulació de la tecnologia digital i de minimitzar el seu impacte cultural i mediambiental, a través de la sensibilització i de l’acció política, fent xarxa amb altres col·lectius afins. Vol contribuir a què Catalunya prioritzi la protecció de la salut física i mental dels seus infants i joves, de forma que el seu desenvolupament emocional i intel·lectual no quedi afectat irremeiablement.
Per això, Aixeca el cap treballarà en l’assoliment dels següents objectius:
- Conscienciar la població sobre els riscos associats a l’ús dels telèfons intel·ligents per part de menors, i advocar per endarrerir l’edat de tinença fins als 16 anys.
- Prohibir l’entrada de dispositius dels menors (smartphones, tablets i rellotges digitals amb internet) a les escoles i instituts.
- Generar consells i fer difusió d’informació basant-se en evidències científiques de fonts rigoroses, informes d’experts i indicadors socials, sobre els riscos i conseqüències de l’ús de dispositius i tecnologies digitals per part d’infants i adolescents. Organitzar campanyes de denúncia política si s’escau.
- Exigir al Departament d’Educació que es reverteixi la digitalització a primària i que als instituts sigui la mínima necessària, en cap cas transversal ni eina base de l’aprenentatge. Des del moviment considerem que la tecnologia digital ha d’estar limitada a uns aprenentatges de competències digitals concretes i a unes aplicacions amb un ampli consens sobre la seva utilitat. A més a més, els entorns en tot cas han d’estar gestionats per ens públics, per tant adquirint el Departament el compromís inapel·lable de què no es comerciarà amb les dades dels menors, i de què no serà possible l’accés a continguts inadequats a les aules.
- Exigir la intervenció política efectiva en l’edat d’accés a xarxes socials i plataformes de pornografia, en els jocs d’apostes en línia i altres pàgines, el consum de les quals és devastadora pels infants i adolescents.
- Pressionar per establir una regulació que possibiliti un desenvolupament lliure de violències i en absoluta igualtat de les noies respecte dels nois, no només en l’espai públic sinó també en el virtual. Una vertadera coeducació per a la igualtat és imprescindible, però per si sola no pot contrarestar el funcionament neoliberal actual del negoci d’internet.
- Exigir a les administracions que es comprometin a protegir els menors en cas d’innovacions tecnològiques (dispositius, xarxes, IA, etc.), aplicant el principi de precaució, atenent els indicadors subministrats per la recerca en salut i educativa, i escoltant el sentit comú que proporcionen l’observació, l’experiència i la reflexió. De manera que la responsabilitat no recaigui exclusivament sobre les famílies (especialment les mares, encara cuidadores principals) i l’escola. Es requereix sempre una recerca i un debat social sobre les conseqüències de qualsevol innovació, que analitzi els seus aspectes ètics i mediambientals, i de salut i benestar per a la població, i una regulació legislativa que apliqui les conclusions.
REFERÈNCIES:
- Kardaras, N. (2019). Glow Kids. Barcelona. España. Ed. Omega.
- Sapien Labs. (2023). Age of First Smartphone/Tablet and Mental Wellbeing Outcomes.
- Villar Cabeza, F. (2023). Cómo las pantallas devoran a nuestros hijos. Spain. Herder.
- Urbano, J. F. i Beltrán, E. (2018). Relación entre la obesidad infantil y el tiempo de exposición a pantallas. Academia nacional de medicina de Colombia.
- Németh, J. et alt. (2021). Update and guidance on management of myopia. European Society of Ophthalmology in cooperation with International Myopia Institute.
- Desmurguet, Michel. (2020). La fábrica de cretinos digitales. Barcelona. Península.
- Gorjón, L., Osés, A.; de la Rica, S. (2021). Tecnología en la educación: ¿cómo afecta al rendimiento del alumnado?. ISEAK.
- Viñas, M., Malo, S., Martín, M. M. et alt. (2016-2017). Ús excessiu de les TIC i les XS, media multitasking i rendiment acadèmic en adolescents. Universitat de Girona.
- Bueno, David. (2022). El cervell de l’adolescent. Barcelona: Rosa dels vents.
- Mueller, P; Oppenheimer, D. (2014). The Pen Is Mightier Than the Keyboard: Advantages of Longhand Over Laptop Note Taking.
- L’Ecuyer, Catherine. (2015). Educar en la realidad. Barcelona. Plataforma editorial
- Goldstein, A.; Walker, M. (2014). The Role of Sleep in Emotional Brain Function.
- Ballester, Ll.; Orte, C. (2019). Nueva pornografía y cambios en las relaciones interpersonales de adolescentes y jóvenes. Universitat de les Illes Balears.
- Sanjuán, C.; Polo, S. (2020). Informe la (des)información sexual: pornografia y adolescencia. Save the children.
- Rodríguez, M.; Rodríguez, S. (2019). Las neuronas espejo: una génesis biológica de la complementariedad relacional. Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos.
- Hospital Vall d’Hebron. (2022). Un terç dels agressors dels pacients atesos per violència sexual per la Unitat d’Atenció a les Violències vers la Infància i l’Adolescència de Vall d’Hebron (Equip EMMA) són menors d’edat.
- Informe hospital clínic de Barcelona. (2023). El Clínic prioritza l‘atenció a la salut davant un augment dels casos de violència sexual atesos a Urgències.
- García Ortiz, A.(Fiscal general del estado). (2022) Memoria de la Fiscalía General del Estado. Ministerio de Justicia.
- Vallory, E.; Collignon, J.; Bernadet, V. et alt. (2023). Informe sobre violències sexuals en la infància i adolescència. Generalitat de Catalunya.
- Vera-Gray,F.; McGlynn,C.; Kureshi,I.; Butterby, K.(2021). Sexual violence as a sexual script in mainstream online pornography. The British Journal of Criminology, Volume 61.
- Pineda, E. (2020). Bellas para morir: estereotipos de género y violencia estética contra la mujer. Prometeo Libros.
- Tolman, D.; Bowman, C.; Chmielewski, J.. (2015). Anchoring Sexualization: Contextualizing and Explicating the Contribution of Psychological Research on the Sexualization of Girls in the US and Beyond. Publicat al llibre: Children, Sexuality and Sexualization. Ed. Palgrave Macmillan.
- Rodgers, R.; Melioli, T. (2015). The Relationship Between Body Image Concerns, Eating Disorders and Internet Use, Part I: A Review of Empirical Support. Adolescent Research Review.
- Thai, H.; Davis, C.; Mahboob. W.; Perry, S.; Adams, A.; Goldfield, G. (2023). Reducing social media use significantly improves body image in teens, young adults. American Psychological Association.
- The U.S. Surgeon General’s Advisory. (2023). Social Media and Youth Mental Health. The U.S. Surgeon General’s Advisory.
- Andrade, B., Guadix, I., Rial, A. y Suárez, F. (2021). Impacto de la tecnología en la adolescencia. Relaciones, riesgos y oportunidades. Madrid. UNICEF España.
- Helena Gonzalez-Casals, Jaume Vives, et alt. (2023). Gender inequalities in the prevalence of low mood and related factors in schooled adolescents during the 2019-2020 school year: DESKcohort project. Epi4health, UOC.
- Ucar, I.; Gramaglia, M. et alt. (2021). News or social media? Socio-economic divide of mobile service consumption. Royal Society Open Science.
- Guillem López-Casasnovas.Reflexió des de l’economia sobre la cohesió i la desigualtat social al nostre país. Universitat Pompeu Fabra – CRES.
- OCDE. (2023). Pisa 2022. Results. OCDE.
- Kara, Siddharth. (2024). Cobalto Rojo: el Congo se desangra para que tú te conectes. Capitán Swing.
- Frederic, B.; de Montenay, L. (2021). Digital technologies in Europe: an environmental life cycle approach. European parliamentary group of the Greens/EFA.
- de Vries, A. (2023). The growing energy footprint of artificial intelligence. Joule.
- Pengfei Li, Jianyi Yang, Mohammad A.Islam, Shaolei Ren. (2023) . Making AI Less “Thirsty”: Uncovering and Addressing the Secret Water Footprint of AI Models. University of California Riverside.
A Sabadell, febrer de 2024.
SUBSCRIU EL MANIFEST
Ja han susbscrit aquest manifest:
- Adolescència Lliure de Mòbil
- Adolescència sense mòbils Baix Montseny
- Adriana Somalo Moreno
- Adolfo Navarro Guardiola
- Adoración Becerra Pérez
- AFA Escola de les Aigües
- AFA Escola Pont Trencat
- AFA Escola Rius i Taulet
- AFA Escola Xirinacs
- AFA Institut Aiguaviva
- AFA Joanot Alisanda
- Agnès Amat
- Agustina Dueñas
- Ainara Díaz Cots
- Alba Bacardit Baselga
- Alba Izquierdo González
- Alba Muñoz Bisbal
- Alba Peñalver Martínez
- Alba Raya Hualda
- Alba Raventósn
- Albert Canovas Tubau
- Albert del Amo Sardiña
- Albert Ibáñez
- Albert Ortuño Salmerón
- Aleix Casademont Cases
- Alejandra Prieto Baravalle
- Alejandro Pérez Navarro
- Àlex Anguera Monllau
- Álex de Sande
- Alícia Farré Borràd
- Alicia López Daza
- Alicia S. Vergès
- Almudena Gómez Lozano
- Amaia Rodrigo Arcay
- Amalia Quintanilla Zamora
- Amós P. i Escrig
- Ana Cáceres Muñoz
- Ana Escuadra Cana
- Ana Leria Morillo
- Anna Moya Daros
- Ana Rodríguez
- Andres vizcaino Fernández
- Ángel Muñoz colas
- Angel Roda Alarcon
- Angels Cuadra Vidal
- Angels Mengual Ferrando
- Anna Batlle i Pèlach
- Anna Casamartina Gómez
- Anna P Briz López
- Anna Reig
- Annabel Segura Torres
- Anna Branchat Gallego
- Anna Garrido Espeja
- Annalisa Terrizzi
- Anna Maria Prat
- Anna Masip Figueras
- Anna Mata Cortada
- Anna Matas Nogué
- Anna Serra Tur
- Anna Tapia
- Anna Tomer Díez
- Anna Sediles Vilaburgès
- Anna Vilanova Olmedo
- Antonella D’Ascenzi
- Antonia Ortega Gamero
- Antoni Clavera Ortiz
- Antoni Grau i Alavedra
- Antonella D’Ascenzi
- Anzhela Mykhalchuk
- Araceli Reyes Lora
- Arga Sentís Maté
- Ariadna Albareda Sirvent
- Ariadna Bertran Machicao
- Ariadna Bonamusa Rodenas
- Ariadna Fabregas domingo
- Ariadna Purroy
- Arnau Lleonart i Gasull
- Associació Pistil
- Associacio sociocultural l’Alternativa del Pirineu
- Asunción Navarro Llopis
- Augus Cruanyes Aracil
- Augusto David Cruañes Lee
- Aura Diaz Ruiz
- Aureli González
- Aurora Carrasco Peris
- Barbara Lee Arthan
- Belén A.
- Belén Calviño Valcárcel
- Belen Roca
- Berenguer Roca Ho
- Berta Dias Solé
- Berta Nogue Pich
- Berta Santamans Reixach
- Berta Solé Sabé
- Biel Gavalda
- Blanca Racionero Gomez
- Candela Aguilar Castellano
- Carles Bou
- Carlota Millán
- Carlos José López Vecchionacce
- Carolina Quintanilla Zamora
- Carolina Villoro Ripolles
- Carmen González
- Carmen Marti
- Carmen Martín Morales
- Carmen Ordóñez Martinez
- Carolina Astudillo Muñoz
- Cèlia Rovira Rodon
- Celia Pipó
- Cinta Anguera Monllau
- Clara Aymamí coll
- Clara Barceló
- Claudi bravo reixach
- Clàudia Benítez Enrich
- Concha Borja Rodríguez
- Cristian Miro
- Cristina Alonso-Villaverde Lacasa
- Cristina Besalú i Soler
- Cristina Esteban Garcia
- Cristina Frias Lopez
- Cristina Guardiola Ventura
- Cristina Sànchez
- Cristina Seijas
- Cristina Torras Forns
- Dani Bertran
- Daniel Alcayde Claveria
- Daniel Antoni Muñoz Prades
- Daniel Martínez García
- Daniele Viganò
- Danislava Marinova
- David Castejon Giner
- David González Martínez
- David Miquel Suñé
- David Pino
- David Remacha Castro
- David Miquel Suñé
- Denise Carina Santos Ferreira
- Desirée Fernandez de
- Debora Massegu marcos
- Diana Arias Pérez
- Diana Gonzalez Lopez-Fombona
- Diego Casadó Quintana
- Diego Cerezo Moya
- Dori Huertas Ruz
- Eduard Alsina Mengual
- Eduard Escobar Luque
- Eudald Torrats Espinosa
- Elena Duaigües Rodríguez
- Elena Selva
- Elisabet Buenestado Verdugo
- Elisabet Gonzalez Ortiz
- Elisabeth Mestres
- Elisenda-Heura Fuster Usas
- Elvi Mármol
- Emma Alba Viñas Sarria
- Emma Martínez Ferrer
- Enric Barrachina de Gràcia
- Enric Peris Canet
- Enrique Alazard González
- Èric Arnau Soler
- Èrica Torrente Pérez
- Ernest Carranza Castelo
- Esmeralda Rodríguez
- Estefania Mateu Leal
- Ester Palmero Salinas
- Esther Blanco Torres
- Esther Cerro Romero
- Esther Muñoz Gavilán
- Ester Garbisu Rosa
- Esther Siles Gemar
- Esther Westermeyer
- Eugènia M Juárez Cerezo
- Eulàlia Costa Rocabert
- Eva Abellán Gómez
- Eva Álvarez Domínguez
- Eva Garmón García
- Eva Luchena Ruiz
- Eva María Ramírez Costa
- Eva Martínez
- Eva Montejo
- Eva Riba Malaga
- Eva Ribó Coma
- Eva Serra
- Fede Subirats
- Fina Araque
- Francesc Buxeda i Aliu
- Francesc Coll
- Francesc J. Vélez
- Francesc Signes Martínez
- Francisco Villar
- Fundación Privada Polos Positivos
- Gabriel Miró Miquel
- Gabriel Xunqueira Díaz
- Gabriela García
- Gaspar Fuster Amer
- Gael Benedito Prat
- Gala Pin Ferrando
- Gemma Bové Pañach
- Gemma Góngora Triviño
- Gemma Mayolas Corbella
- Gemma Morros Fornell
- Gemma Roset Colomer
- Gemma Sanchez Cuadrado
- Gemma Santamaria Parés
- Gemma Serra Vila
- Gerard Muntané Medina
- Giaco Langa
- Gibet Femenias Royo
- Gina Pi
- Gisela Molas Basullas
- Gloria Calás
- Gloria de la Rosa Vilalta
- Glòria Jalón Guàrdia
- Grup Cultural Club
- Guadalupe Correa Bruni
- Haya Villar
- Helena Bornay Pico
- Herminia Ontiveros Moratalla
- Ignasi Casanovas Olivé
- Ignasi Gámez Couso
- Inês Castel-Branco
- Irene Alamo Proharam
- Irene Martinez Heras
- Irene Murcia Burgalés
- Irene Palacios
- Irene Segarra
- Irina Veselova
- Iris Moalem Duran
- Isaac Lillo Mingot – AALMCV
- Isabel Maria Bauza Febrer
- Isabel Pérez Molina
- Israel Estopà
- Ita Espinosa
- Itxaso Erlanz Aramayo
- Jaume Aranda Garcia
- Jaume Mascaró Grimalt
- Jaume Mas Guerrero
- Jean-romain Munvez
- Jessica Pallokat
- Joan Carles Martín
- Joana Fugaroles Ferrer
- Joan Garrido Martínez
- Joana Amador Moreno, professora de formació professional
- Joana Garcia
- Joan Sentís
- Joana Carbó Malves
- Joana García García
- Joaquim Altés Gimenez
- Joni Sediles Vilaburgès
- Jordà Sevilla Fando
- Jordi Cantó i Aguilera
- Jordi Esplugas Boulanger-Boyer
- Jordi Esteve Ibáñez
- Jordi Fonollosa
- Jordi Márquez
- Jordi Noguera
- Jordi Palay i Escardó
- Jordi Penalva Tudó
- Jordi Riba
- Jordi Salvadó Lloveras
- Jordi Villalta
- José Luis González Jiménez
- José María Valle T-Figueras
- Jose Pablo Cruañes Lee
- Jose F. Rodero Sánchez
- Josefina Rodríguez Bruget
- Josep Barceló Penedès
- Josep Ignasi Boada Estivill
- Josep Juez Batllaura
- Josep Maria Martí Armengol
- Josep Oriol Muria Domingo
- Josep Vall Molina
- Josep Vilalta Torres
- Juan Hidalgo Bogalo
- Juan Pablo Singer
- Judit Agulló Aguilar
- Judit Gordillo Labrada
- Judith Martinell Flo
- Judith Robledo Moya
- Judith Sunyer i Romero
- Júlia Alsinet Caballeria
- Julia Mezquida Arno
- Júlia Salvat Soler
- Kevin Fisher Sabria
- L. Medina
- Laetitia Tafelmacher
- Laia Carreras Vilagran
- Laia Codina Vila
- Laia Latorre Puy
- Laura Carrau
- Laura Espinosa Martinez
- Laura Ferrer Danes
- Laura Galea
- Laura García Navarro
- Laura Iglesias Fuentelsaz
- Laura Román Martín
- Laura Ortuño Sala
- Lídia Puigdomènech Garcia
- Lídia Serrat Terés
- Lirca López Avilés
- Lisette Vall Ontiveros
- Lorena López González
- Lluc Casas Riba, casal cívic de Pomar Badalona
- Lluís Huedo
- Lluís Morales
- Lluís Morales Peix
- Lluís Soler Crispi
- Lucía Pérez Cerezo
- Lurdes Serrà i Fernández
- Magali Sirera Manchado
- Maite García Ibáñez
- Maite Polo Contel
- Manel Mendez Corbalan
- Manel Ruiz Espies
- Mar Castillo Iglesias
- Marc Juanhuix Sánchez de León
- Marc Piella
- Marcel Casellas
- Marcos Gallach
- Marcus Lansdell
- Marga Garcia Gordillo
- Margarita Cabezuelo
- Magna Casals Torra
- Mª Carmen Salvans Navarro
- M. Dolors Girbau Rubió
- Maria Almagro
- Maria Cunill
- María Duran Perez
- Maria Egea Albes
- Maria Fernandez Suarez
- Maria Fuster Ros
- Maria Jesús Ortega Pérez
- Maria Jose Casado Moreno
- Maria Jose martinez
- Maria Luisa Arnedillo Terés
- Maria Mercè Florenza Brillas
- Maria Pilar Mir Cornejo
- Maria Rosa Fajas Argemi
- Marina Tutusaus
- Maribel Bodego
- Maribel Pérez Carretero
- Maribel Piella Blanch
- Maribel Ugena sanchez
- Mariló Grassot Paris
- Marina Espinosa Martínez
- Mario Plaza Morales
- Mariona Flotats
- Mariona Garriga
- Mariona Surribas
- Marisa Ruiz Magaldi
- Marta Abellan Costa
- Marta Besolí Castellà
- Marta Busquets Torras
- Marta Colás Martínez
- Marta Garcia Molsosa
- Marta Gelpi Dominguez
- Marta Olivé Pericas
- Marta Ortoneda Colom
- Marta Pallarès Romeu
- Marta Rotllan i de Palol
- Marta San Martino
- Marta Torné Gifré
- Marta Vélez Arce
- Marta Vilà
- Martí Clapers i Mas
- Martí Prats i Soler
- Mauricio Mardones Soto
- Mayra Rodrigo Niubo
- Melisa Oddo Herrera
- Mercè Medina
- Mercedes Polo Llana
- Mercedes Rojo
- Meritxell Luna Cendrós
- Meritxell Parera
- Miguel Ángel Tirado Ramos
- Miquel Angel Torrella Oliva
- Miquel Nofrarías
- Mireia Homs Latorre
- Mireia Prat
- Mireia Sangenis
- Miriam Azpeleta
- Míriam González
- Miriam López Martínez
- Mohamed Sefiani Chengaoui
- Mònica Monclús Díaz
- Mònica Vives
- Montse Biosca Gimez
- Montse Casanovas Olivé
- Montse Falcó
- Montse Farreras
- Montse Molins Padró
- Montse Pérez Ruiz
- Montse Roca
- Montse Rodríguez Pujol
- Montse Ros Antolinos
- Montse Sànchez i Cirera
- Montserrat Borràs Perera
- Montserrat Cortès Royo
- Montserrat Sidera Domènech
- Montserrat Solà Rivera
- Muntsa Fernandez
- Natalia Bonet
- Natalia Bonnin Pascual
- Natàlia Goyta Farré
- Natalia Richart Sanchez
- Natalia Prat Cruz
- Nerea Ruz Sanchez
- Neus Navau Martinez
- Neus Nogué Serrano
- Neus Roca Llover
- Neus Sells
- Neus Vidal
- Noemí Calvó Iborra
- Noelia Torremade Pascual
- Noemi Muñoz Estévez
- Noemi Rocabert Argila
- Núria Andreu Camps
- Nuria Ajenjo Policarpo
- Núria Bonet Lluís
- Núria Grau Giménez
- Nuria Ferrer Ramos
- Nuria Hernández
- Nuria Llunell
- Nuria Navarro Marin
- Núria Vallverdú
- Nuria Vila
- Octavi París de León
- Olivia de la Fuente
- Ona Bernal Turullols
- Oriol Calmet
- Oriol Camats Garcia
- Òscar Vilarasau Clotet
- Patri Galera Irigaray
- Patricia Álvarez Pardillo
- Patricia Galobardes Martinez
- Pau Misser VIlaseca
- Paula Pagà Alcázar
- Pep Cura
- Pep Montanyà Padrós
- Pep Subirats i Vila
- Pilar de Juana Aiza
- Pilar Gasull Magrí
- Pilar Lluesma Meca
- Pilar Matencio Belchi
- Pilar Vernet Moya
- Plataforma per l’educació de qualitat
- Pol Vilaplana Dopazo
- Quico Fernández Muñoz
- Rafael Hernández Blasco
- Ramon Àvalos Calomarde
- Ramon Casals Casanovas
- Raquel González Tornel
- Raquel Martín Sánchez
- Raquel Massana Prat
- Raquel Rodriguez
- Raquel Roset Valls
- Raül Cavaller i Bravo
- Raül Miquel
- Raül Niubò Rodríguez
- Ricardo Diaz Mallofre
- Ricard Marti Subirana
- Roc Casagran
- Ràdio Vila-sacra
- Roger Aranda Rovira
- Romina Gamarra
- Rosa Cañadell Pascual
- Rosa Herrero
- Rosa Maria Triadu Feixas
- Rosa Riba
- Rosa Puchal
- Rosana Poci
- Roser Busquets López
- Roser Grau Giménez
- Roser Flores Verdaguer
- Roser Llunel
- Rut Vilella Esteva
- Ruth Amor Fernández
- Salut Balart Garriga
- Sandra Badia Mestre
- Sandra Barrera
- Sandra Gómez de la Barra Pacheco
- Sandra Legaspi Gonzalez
- Santiago Herrero Gea
- Sara Alcina Zayas
- Sara Martí Castelló
- Sara Milla Horcajada
- Sara Perez Vargas
- Sara Rodríguez Mozaz
- Sara Salmerón Garcia
- Sara Vázquez Pulido
- Sara Vitoria Rubio
- Séfora Martínez
- Sergi Bellido
- Sergi Marcó Uriarte
- Sergi Moragas Ruiz de Castañeda
- Sergi Sebastià Royo
- Silvia Alonso Gutierrez
- Sílvia Augé Tarrés
- Sílvia Claramunt
- Silvia Curioni
- Sofía Anguera Monllau
- Sonia Delgado Callejas
- Sonia Juárez Campos
- Sonia Nardone
- Sonia Nouguet Prunell
- Sònia Rodríguez
- Susana Andrés
- Susana Benito Po
- Susana Jurado Gallego
- Susanna Solé
- Sushan Qu
- Tania Plaza Martinez
- Tatiana Jimenez Rodriguez
- Tere Borrell Serracant
- Teresa Duran
- Teresa Usas
- Thaïs Bonet Jordana
- Tona Fernández Tarrés
- Toni Bañuelos Piñol
- Ursula Fillat Latorre
- Úrsula Galceran Capeta
- Valentina Blanco Valero
- Valèria Aznar Sebastià
- Vanessa Arias Andrés
- Vanessa Carolina Rivas Valenzuela
- Varda Sokolowicz
- Vera Fernandez
- Verónica Leiva Velasco
- Veronica Miro Miquel
- Versembrant SCCL
- Vicens Casassas Canals
- Virginia Joëlle López Claessens
- Virginia Perez Chicote
- William Peake
- Xavi Canudas Vila
- Xavi Vall Ontiveros
- Xavier Corominas Montero
- Xavier Goyta Vendrell
- Xavier Massó Aguadé
- Xavier Nuñez i Morera
- Xavier Peña de la Torre
- Xavi Pellicer Pareja
- Xima Santamans i Balart
- Xisca Martorell Mas
- Xosé Nel Huergo
- Yenisley Moriano Delgado
- Zaida Dominguez Bermudez