Per què les xarxes socials volen atreure els infants i adolescents?
Aquest mes de febrer, l’Ajuntament de Nova York va portar a judici les grans plataformes socials (Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat i YouTube) per “alimentar una crisi de salut mental juvenil”. Mentrestant, sembla que creix la sospita que les xarxes socials reben grans beneficis dels usuaris joves. Un nou estudi dirigit per l’Escola de Salut Pública T.H. Chan de Harvard estima que Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, X (abans Twitter) i YouTube van obtenir en conjunt gairebé 11.000 milions de dòlars en ingressos publicitaris d’usuaris estatunidencs menors de 18 anys el 2022.
Encara que l’edat mínima difereix en cada xarxa i en cada país, la mitjana d’ús d’aquestes plataformes se situa entre els 13 i els 14 anys. Sobre el paper sembla ser així, però els experts confirmen que “en la pràctica, les xarxes socials no evidencien una voluntat real de vetar l’accés dels més petits —a vegades fins i tot sembla tot el contrari—, amb la qual cosa el perfil d’usuari tendeix a rejovenir de manera preocupant”, explica Ferran Lalueza, professor dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC)… Continua llegint