Aixeca el cap: L’associació de pediatria AEP contradiu la política educativa del Govern

En el document “Impacto de los dispositivos digitales en el sistema educativo” que recentment han publicat els pediatres espanyols (1), els metges diuen que s’ha de:

  1. Limitar els telèfons intel·ligents a l’aula.
  2. Reconsiderar l’ús dels mitjans digitals com a suport preferent en educació, donada la seva utilitat nul·la o perjudicial.
  3. Usar aplicacions només amb una finalitat concreta, i quan la seva utilitat educativa estigui avalada per estudis científics. A més, fixar un temps màxim de pantalla total i que els dispositius siguin de l’escola o institut per reduir el risc d’exposició a continguts inadequats; realitzar estudis científics que verifiquin la millora aportada, i eliminar els jocs i les gratificacions immediates associades a aplicacions educatives.

Des d’Aixeca el Cap exigim al Departament d’Educació que revisi la seva política educativa sobre les aplicacions de la tecnologia digital a l’escola, i els seus recents plantejaments sobre la introducció de la Intel•ligència Artificial en el sistema educatiu català.

Segons el document “Mesures per a millorar l’educació a Catalunya” (2), document on l’anomenat grup d’experts desglossa les directrius de la nova educació a Catalunya s’hi pot trobar dins la “Línia 1: Avançar en l’equitat, la inclusió i l’acompanyament a l’alumnat en totes les etapes del sistema educatiu per assegurar la igualtat d’oportunitats i les expectatives d’èxit per a tothom.” , la mesura concreta “1.2. Avançar cap a la personalització dels aprenentatges. 1.2.1. Oferir formació en estratègies didàctiques competencials que afavoreixin la personalització dels aprenentatges per a cadascun dels alumnes, atenent les necessitats dels centres.

Com vol arribar el Departament a la “personalització dels aprenentatges”? A què es refereixen? Per a esbrinar-ho cal anar a la presentació “Jornada L’educació que ve: La IA com a motor de millora educativa”(3) on la consellera Simó cita com a referent de millora educativa el document “Llibre blanc sobre la Intel·ligència Artificial aplicada a l’Educació i també a la Llengua“(4).

Tal com es detalla al document Llibre blanc(…):

2.7.2. Personalització de l’educació.
L’aprenentatge personalitzat, o personalització, es refereix a totes aquelles accions de programes educatius, experiències d’aprenentatge, enfocaments i estratègies de suport acadèmic que tenen com a objectiu abordar les diferents necessitats d’aprenentatge, interessos, aspiracions o antecedents culturals dels estudiants de forma individualitzada. […] Aquest enfocament, tenint en compte les ràtios de
l’alumnat a les classes
no era viable fins a l’actualitat, però avui dia gràcies als avenços tecnològics s’ha pogut progressar. […] Tot i que una educació de qualitat sempre requerirà la participació activa dels professors humans, la IA promet millorar
l’educació a tots els nivells, especialment proporcionant personalització a escala.”
(5)

La personalització és entesa per tant pel Departament d’Educació com una aposta per una més intensa digitalització de l’aprenentatge i per l’ús de tecnologies noves i no testades, en especial la IA. (Això pot implicar la creació de perfils de l’alumnat per exemple mitjançant
l’enregistrament de la interacció mestre-alumne a través de xats digitals, tal com s’ha tractat durant la jornada (7)).

Per tant, la personalització que pretén el Departament no s’assoliria baixant les ràtios a les aules, sinó introduint la IA i els xats digitals.

Aixeca el Cap demanem que, ja que el Departament valora positivament, com tota la societat, una millor atenció als alumnes, aquesta millora es faci reduint ràtios a les aules, no negant aquesta opció i introduint més digitalització, transformant els menors catalans en conillets d’índies de les tecnològiques. Recordem que múltiples estudis indiquen un clar empitjorament dels aprenentatges, i efectes perjudicials per la salut física i mental dels menors per l’ús de pantalles a les escoles i a les llars. El Departament d’Educació es deu als
infants i adolescents del país i la seva tasca no pot quedar supeditada a interessos aliens a la comunitat educativa.

Bibliografia:

(1)”Impacto de los dispositivos digitales en el sistema educativo”, AEP, 2024
https://www.aeped.es/sites/default/files/impacto_de_los_dispositivos_digitales_en_el_sistem
a_educativo_cps_1.pdf
(2)”MESURES PER MILLORAR L’EDUCACIÓ A CATALUNYA”, Grup Impulsor, 2024
https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/mesures-millorar-e
ducacio-catalunya-grup-impulsor.pdf
(3) “Jornada L’educació que ve: La IA com a motor de millora educativa.”, Departament
d’Educació, 2024 https://youtu.be/yFVUIkxUlgw (finançada per les empreses tecnològiques,
com es pot apreciar repetidament en el mateix vídeo)
(4) “Llibre blanc sobre la Intel·ligència Artificial aplicada a l’Educació i també a la Llengua”,
CIDAI, 2023.
https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2117/401761/Llibre-blanc-Educacio-i-Llengua.
pdf
(5)”Llibre blanc sobre la Intel·ligència Artificial aplicada a l’Educació i també a la Llengua”,
CIDAI, 2023, pàgina 24
(6) “Jornada L’educació que ve: La IA com a motor de millora educativa.”, minut 18.
(7) “Jornada L’educació que ve: La IA com a motor de millora educativa.”, minut 2h50.
(8) “Jornada L’educació que ve: La IA com a motor de millora educativa.”, minut 2h37.
(9) “Jornada L’educació que ve: La IA com a motor de millora educativa.”, minut 3h09.
(10) “Jornada L’educació que ve: La IA com a motor de millora educativa.”, minut 2h37.
(11)”Llibre blanc sobre la Intel·ligència Artificial aplicada a l’Educació i també a la Llengua”,
CIDAI, 2023, pàgina 7
(12) Recomanem veure “Should computers rule the world? ” Hannah Fry.
https://www.youtube.com/watch?v=Rzhpf1Ai7Z4

Per més informació contacta amb Aixeca el cap

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *